In den Bronstighen Mangoest. Harde mangoest actie sedert 2005.

home uit het leven aanbevolen tankdenk curiositeiten onder de knop momentopname

Apple’s ‘iWatch’

Apple lanceert vandaag een iWatch!

Al maanden gonst het van de geruchten over een nieuwe Apple productcategorie en Apple doet geen moeite om de verwachtingen te temperen. Niet eerder heb ik Apple zo los zien gaan in hun PR richting een keynote. Niet alleen gaf Apple ontwerpguru Jonny (voor vrienden) Ive aan dat “Zwitserse horlogemakers ‘t kunnen shaken”, is er een heuse (foute) countdownteller verschenen op Apple’s website en een live stream, maar ze hebben ook het Flint Center (waar de productpresentatie vanavond plaatsvindt) flink uitgebreid met een mobiele constructie.¬†Kortom er lijkt vanavond iets op stapel te staan (anders dan een volgende iteratie van een iPhone of iPad, waarvan vanavond ook best een nieuwe versie van zal worden aangekondigd (met grotere schermen, NFC et cetera).

Niettemin zou ik als zelfverklaard Apple Watcher graag de verwachtingen wat willen temperen en wel kom twee redenen: 1) er komt geen iWacht en 2) Apple brengt nog geen volwassen product op de markt.

Geen iWatch

De berichten spreken consequent van een iWatch. De indruk wordt gewekt dat Apple een nieuwe versie van “het horloge” gaat uitbrengen. Volgens mij gaat dit niet gebeuren, omdat 1) een horloge zeer smaakgevoelig (en een stijlproduct) is en geen eenheidsproduct, 2) een horloge nauwelijks vervangen wordt, waardoor dit commercieel geen interessante markt is en 3) tenslotte staat Apple er om bekend dat ze geen nieuwe productcategorie uitvinden, maar een bestaande categorie enorm verbeteren (er bestonden al muziekspelers, maar geen iPods, er bestonden al smartphones, maar geen iPhone met goed touchscreen die tevens muziekspeler en internet communicator was) et cetera.

Waar gaan ze dan vanavond wel tonen? Ik denk een “armband” gericht op sport en gezondheid. Dit is een enorme groeimarkt, en daardoor economisch zeer interessant. Steeds meer ongebonden sporters willen hun prestaties bijhouden en vergelijken, daar biedt het apparaat dat vanavond wordt getoond alle mogelijkheden toe. Ontwikkelaars hebben via de API’s (Healthkit) die Apple in het voorjaar ter beschikking heeft gesteld al veel software kunnen ontwikkelen. Je gebruikt de band maar een aantal keer per week, waardoor er geen (of minder) problemen ontstaan met de accuduur van de band en ten slotte is Nike enige tijd geleden gestopt met de fuelband¬†(ten faveure van Apple armband?) en laat nu net Tim Cook (CEO Apple) in de board zitten van Nike. Ten slotte de uitbreiding in het Flint Center is bedoeld als testruimte voor journalisten (en het zou mij niet verbazen als hier veel sportapparatuur staat geplaatst).

Geen volwassen product

Bij elke introductie van een nieuw Apple product kun je je de vraag stellen of het al klaar was voor een marktintroductie. Op de iPod pasten maar enkele nummers en was niet beschikbaar voor Windows. De iPhone kende bij de introductie nog geen App Store (ontwikkelaars mochten App achtige dingen via de webbrowser gaan maken) en had bijvoorbeeld nog geen 3g verbinding (en was niet geschikt voor Europa). De iPad was voor een tablet (kunnen we nu stellen) veel te zwaar bij de introductie en had nog weinig onderscheidend vermogen ten opzichte van de iPhone. Deze geschiedenis leert dat ook de introductie van het apparaat vanavond past de eerste stap is in een ontwikkelingstraject. Niettemin zijn de verwachtingen dat het direct een “killer product” is.

Kortom ik verwacht dat de torenhoge verwachtingen vanavond aardig zullen tegenvallen en dat de kranten en publieke opinie sceptisch zullen reageren op de aankondiging.

 

Laat een reactie achter